Spennende forfatter-
|
|||||||||
Av Gunnar Nygård | 22.03.2011 16:58 |
|||||||||
Selma og Sigurd i tenkt passiar på Mårbacka i 1927. | |||||||||
Det ble et spennende møte mellom to sterke
forfatterpersonligheter i Milepelen mandag kveld. Sigurd Hoel og Selma
Lagerlöf møttes trolig aldri i det virkelige liv, men i sin debut som
dramatiker lot Kari Gjerstadberget oss følge en tenkt samtale mellom
forfatterne. I tablået «I grenseland med Selma og Sigurd» oppsøker Sigurd Hoel den aldrende dikterdronningen på hennes gods, Måbarcka ved Sunne. Året er 1927, og 37 år gamle Sigurd har fått sitt store gjennombrudd med «Syndere i sommersol». I løpet av samtalen får vi innblikk i så vel likheter som forskjeller mellom de to. Begge var oppvokst på landet, i et skogrikt «grenseland» og ble preget av dette. Mens Sigurd etter hvert ble mer urban og bosatte seg i storbyen, kom Selma tilbake til bygda og ble «brukspatron». Sigurd var ateist; Selma religiøs. Begge var samfunnsengasjerte og debattglade, og i tablået unnlater de ikke å gi fyndige kommentarer til hverandres livsstil og forfatterskap. Flotte skuespillere De faktiske forhold |
|
||||||||
Mental avstand – Selv om det i luftlinje bare er ti mil mellom Sand og Sunne, og de begge hadde sin bakgrunn i skogsdistriktet, var det en stor mental avstand mellom Sigurd og Selma. Det var sosiale forskjeller, og de levde forskjellige liv, sa Ingun blant annet. I tillegg til fysiske skiller mellom de to, var det ei klar grense også i litterær sammenheng. Noe hadde de imidlertid felles: Begge kunne i sitt forfatterskap være ganske kritiske i skildringen av sine hjembygder. – Det er nok en lysere grunntone i skildringene av hjembygda og Värmland i Selmas bøker enn det er av Odalen i Sigurds. Ingen av dem ble profet i eget «land», selv om Selma ble nok ble raskere tilgitt i sin hjembygd. Sigurd er nok ikke helt tilgitt ennå, tror jeg, sa Ingun. Men hun la til at selv om Sigurd var urban, var han nok innerst inne en odøling hele livet. – «Svikter du kjærligheten, svikter du alt», skrev Sigurd. Det er også dekkende for Selmas forfatterskap, sa hun. Barndommens betydning Stor interesse Som seg hør og bør vanket det blomster, gaver og gode ord etter arrangementet, som var et samarbeid mellom Odalstunet og Nord-Odal bibliotek. I år var også Teater i Glåmdal trukket inn i denne tradisjonelle Sigurd Hoel-markeringen. – Det er gøtt å få’n Sigurd hematt en gong i året, sa biblioteksjef Anita Bunes da hun takket skuespillere, «tuslere» og andre medvirkende for en fin forestilling. Utvidet forestilling? Ansvaret for scenografi, rekvisitter og kostymer hadde Mette Skogbakken, mens Bibbi Skogholt tok seg av sminke og hår. Ingunn Aastebøl hadde vært manuskonsulent, mens Øivind Roos, Sten Jensen og Åse Lukerstuen fungerte som forestillingens viktige «tuslere». |
|||||||||
|
|||||||||