Det er sikkert et gammelmannsfenomen, men noen ganger sitter jeg og
leser eller ser på TV, og så tenker jeg på noe helt annet enn det jeg
skulle. Kanskje vi skal kalle det for en form for sivil ulydighet i en
gråhåret verden?
Jeg kunne ikke unngå å få med meg innledningen
av statoildirektørens minnetale med ett-årsmarkeringen for In
Amenas-tragedien. De omkomne ble minnet ved en stemningsfull og sorgtung
høytidelighet i Stavanger domkirke. Og direktøren roste sine drepte
medarbeidere spesielt for «deres erfaring, kompetanse og fremfor alt
menneskelighet». Og det synes jeg var helt fantastisk. I en tid hvor vi
er så bekymret for at vi ikke skal ha kunnskap nok i alle ledd og på
alle arenaer,er det noen som står fram og sier at menneskelighet går
utenpå alle andre former for kompetanse.
Da må det være viktig å
se på hvilke arenaer vi har for utvikling av menneskelighet og
forståelse. Det må naturligvis være der hvor alle mennesker fra alle
samfunnslag treffes. Vi må vel også inkludere trossamfunn og etnisk
opphav. Der har vi den beste forutsetning for å utvikle de egenskapene
som statoildirektøren satte høyest. Hvilken arena er det som kommer
nærmest dette i landet vårt i dag? Det må da være i en grunnskole som er
felles for hele årskullet. Privatskoler og livssynsskoler må virke
segregerende. Det kan det da ikke være tvil om.
Men naturligvis
kan det være problemfylt. Det er ikke ukomplisert å være fattig når
sommerferiehysteriet og merkeklærkravet herjer som verst. Det er ikke
ukomplisert å ha foreldre som tilhører Jehovas vitner når du er alene om
det i klassen. Mange muslimske foreldre stiller strengere krav til sine
barn enn etnisk norske, i alle fall til døtrene. Muslimske sønner kan
bli behandlet som små prinser hvis de lærer seg å bedåre sine
foreldre. Men det ligger mye menneskelighet i å lære seg til å takle alt
dette. Da kan du fungere i ulike slags samfunn. Du har lært deg å
navigere på en sammensatt arbeidsplass. Å lære seg til å registrere og å
tolke de sosiale kodene kan bare skje gjennom egen observasjon og
trening. Og legg merke til at jeg ikke sa noe om at du skulle behøve å
underordne deg. Det er noe annet enn å forholde seg til noe.
Statoildirektøren leder et firma som både er norsk og som opererer
internasjonalt. Han har naturligvis sett dette. Veldig mye kunnskap om
menneskelige relasjoner blir lært i barne-og ungdomsår,og Norge er et
relativt lite land. Det er ikke sikkert at vi har råd til å bedrive de
sosiale eksperimentet det vil være å splitte opp ungdomskullene slik at
de ikke treffes daglig i klasserommet og i skolegården. Jeg leste en
eller annen gang i forrige århundre at mye av de problemene England
sliter med i arbeidslivet, skyldes at skolesystemet er to-delt, en
offentlig og en privat del. Ungdommer lærer hverandre ikke å kjenne på
tvers av de ulike samfunnsmessige skillene,og da lærer de heller ikke å
fungere sammen i et arbeidsliv. Og at samarbeid er nødvendig ressurs i
dagens arbeidsliv, kan vel ikke være uenighet om. Uten å besitte en viss
dose menneskelighet, vite litt om andre menneskers liv og
erfaringsbakgrunn, stiller man med et handikapp.
Skolen er en
arena hvor det foregår mye ubevisst læring. Man kan se hvordan
skolesvake elever blir behandlet av læreren og ser hvordan det går an å
få fram gode resultater uten altfor gode forutsetninger. Det går an å
registrere falsk ros, og hvordan det oppfattes av medeleven. Du ser både
hvordan ekskludering og inkludering foregår. Kanskje lærer man også noe
om hvordan man kan inspirere folk til innsats i et fellesskap hvor
forutsetningene er ulike. Det er også en form for menneskelighet som vil
være viktig i mange sammenhenger i livet. Å øve opp obervasjonsevnen sin
i et klasserom gir et godt grunnlag for yrkeslivets utfordringer
innenfor team- ledelse.
Jeg er statoildirektør Helge Lund dypt
takknemlig for at han så tydelig satte ord på den grunnleggende
betydningen av å utvikle menneskelighet. Så får vi senke skuldrene litt,
men uten å neglisjere de rene kunnskapstestene. Men jeg er ikke i tvil
om at en felles skole for alle er det mest velegnede redskap til å dyrke
fram de lederegenskapene som norsk arbeidsliv trenger. Og det gjør godt
å føle at statoildirektøren er med på laget. Da er vi i alle fall to
som kan støtte hverandre.
|